Forberedelse til medarbejdersamtalen

Jeg har i dag været til en TDP samtale/MUS samtale/Medarbejder samtale, kær samtale mange navne.
Hvad er værdien af en samtale som denne, hvordan måler man værdien og hvad får man selv ud af det.

Værdien afhænger meget af den forberedelse du selv har lavet til samtalen og kan på både det personlige og faglige plan have stor værdi, hvis forberedelserne er gjort godt.

Jeg har selv afholdt flere af disse samtaler også, så de erfaringer jeg har gjort mig er fra begge sider af bordet og om man er den ene eller anden part, vil jeg allerede nu sige, forberedelse, forberedelse og forberedelse.
Det er alfa og omega, hvis man ønsker at få noget ud af en samtale som denne, du skal kigge tilbage på det sidste år der er gået og året der kommer, hvad har du opnået af resultater på dit arbejde, både de talmæssige hårde facts og de mere uformelle værdier af hvordan du er som person.

Jeg kan se både fordele og ulemper ved disse samtaler, jeg vil starte med fordelene og hvad man kan få ud af dem.

  • Godt forberedt
  • Klare mål fra dig selv
  • Klare mål fra din chef
  • Dine forventninger til det næste år
  • Hvad har du opnået i året der er gået
  • Den snak man ikke når til daglig, hvor man kommer lidt dybere både fagligt og personligt,  kan der være tid til her.
  • Klarhed over muligheder og ambitioner.

Ulemper ved samtalen:

  • Manglende opfølgning på de satte mål
  • Manglende forberedelse
  • Ustruktureret samtale, hvor man sidder med en tom fornemmelse bagefter
  •  En samtale der er for skematiseret og ikke tillader sidespring (som kan være meget mere væsentlige og vigtige for medarbejder på lang sigt)

De bedste samtaler jeg selv har været med til at holde og været med til at være en del af, er uden sammenligning de samtaler hvor dialogen glider, man får fornemmelsen af ligeværdighed (velvidende man ikke altid er ligestillet) og gensidig respekt, der bliver taget hånd om problemstillingerne og man formår at komme omkring de punkter som man føler er væsentlige for en.

Når sådan en samtale er afholdt, vil både du og den anden part føle sig væsentligt bedre klædt på til det fremtidige samarbejde og som medarbejder vil man ofte føle de berømte 5 cm højdeforskel der er på før og efter samtalen.

Hvordan forbereder man sig godt på en samtale:

  1. Find ud af hvad du vil med samtalen
  2. Opstil nogle klare mål med samtalen
  3. Hvad er dine ønsker for fremtiden
  4. Få skrevet de ting du har opnået ned og gennemgå dem flere gange, få alt med, som er vigtigt for dig (din værdi som medarbejder både fagligt og personligt)
  5. Få klarhed over dine ambitioner og kompetencer
  6. Hvad skal din leder hjælpe dig med for at du er endnu stærkere om et år.

Med disse punkter vil du være godt forberedt på langt de fleste forskellige former for medarbejder samtaler der er på markedet og vil kunne gå derfra styrket.
Dette er mest på det faglige plan, med tilløb til de mere personlige ting.

Hvis du ønsker yderligere hjælp er du altid velkommen til at skrive en kommentar på denne blog vedr. medarbejder samtalen, hvor det står dig frit for at spørge om alt mellem himmel og jord, som du mener kan være med til at gøre dig bedre forberedt, på lige præcis din samtale.

Jeg vil også lige tillade mig et smide et link her til en side med en masser gode ideer til feedback.

Carsten

Om carstenrc

32 år Salgskonsulent Stor erfaring inden for salg Har B2B og B2C erfaring Ønsker altid at blive bedre
Dette indlæg blev udgivet i Min mening og tagget , , . Bogmærk permalinket.

Et svar til Forberedelse til medarbejdersamtalen

  1. Michael siger:

    Ja Ja Carsten – Forberedelse er en meget vigtig ting, problemet er tit at den almindelige lønmodtager ikke ved hvad formålet er med denne samtale, og ved derfor ikke hvad de kan få ud af denne – Derfor må starten være, hvad kan du få ud af den, hvilke ting skal du lægge vægt på? evt. fører logbog over hændelser i løbet af året, istedet for de går i glemme bogen. Hvordan fremfører du dine ønsker og meninger bedst så de bliver hørt og taget alvorligt?

    Du taler selv om ligeværdighed, hvordan får du din nærmeste leder ned på dit niveau, hvis han ikke frivilligt sætter sig i dine sko?

    En leder, og selvstændig erhvervsdrivende som undertegnede stiller og besvarer “altid” spørgsmål, med firmaets ve og vel i bagtankerne. Hvad end vi vil indrømme det
    eller ej, så er vores vurderinger altid 70/30 i firmaets favør.

    Trin 2 – er begge parter engagerede i at holde denne samtale, tit og ofte i det travle liv, som du også selv kender fra specielt detail handlen – Den travle leder er ikke engagered i at holde den samtale og bruge den ikke som et værktøj, men holder samtalen fordi at en auto genereret mail fortæller dem at nu er det tid igen.

    Hvordan får en medarbejder sin leder til at interessere sig for denne samtale som har potentiale til at blive en vigtigt værktøj i sin videre udvikling?

    Hvordan med opfølgningen? Er det lederens ansvar, medarbejderens eller fælles?
    Det er utrolig vigtig at der aftales omkring opfølgning på de aftale emner, og vigtigt at begge parter forholder sig til det, og husker hinanden på tingene.
    Men hvordan gør man det bedst? set fra begge synsvinkler?

    Nu er jeg selvsagt nystartet vognmand – Jeg er gået fra oprindeligt til at fra en plan om at starte med kun mig selv, til at beskæftige yderligere 5 personer, er i forhanlinger om 2 ekstra kontrakter og har en fast ekstern Vognmand kørerende under mig.

    Jeg kan allerede mærke nu, at mit fokus på medarbejder ve og vel, som jeg havde lovet mig selv blev et super fokus punkt, på nuværende tidspunkt at taget et skridt i
    baggrunden. Må flere gange tage mig selv i kraven og huske på hvad jeg har lovet mig selv omkring hvordan medarbejderne i min virksomhed skal have opmærksomhed.

    Jeg kender dig jo, og hvilke værdier du lægger vægt på – hvordan ville du takle ovenstående situation?

    Ser frem til at hører din kommentar til ovenstående.

    Michael

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s